dijous, 25 de novembre del 2010

Més sobre biblioteques municipals, provincials i de l’estat

Sembla que passa a algun país nòrdic, que les lleis, abans de ser aprovades han de passar pel sedàs d’un grup de ciutadans de peu que les llegeixen i les han d’entendre (i que si no les entenen no passen a aprovació). Sigui cert o no, em semblaria de molta salut democràtica que fos així. Essent menys radicals, sembla esperable que almenys els professionals entenguem les lleis de la nostra professió.

He de reconèixer que no ha estat mai així (en el meu cas) quan he llegit els apartats el apartats del títol 3r de la llei de biblioteques de 1993 sobre el sistema de lectura pública de Catalunya. Un hom que vol culturitzar-se ha demanat manta vegades a col·legues del sector que li expliquessin si, per exemple, la biblioteca central de Barcelona (art 33.3) és central urbana o comarcal, o quina diferència hi ha entre el servei nacional de gestionar el catàleg col·lectiu de la lectura pública i el servei regional d’elaboració del catàleg col·lectiu de la lectura pública. Ho he demanat però els col·legues en qüestió sempre troben un bon motiu per no fer-ho.

Atrevit com soc, he gosat manifestar en públic que hi ha conflictes de competències entre les diferents entitats que gestionen els serveis de suport nacionals i regionals de les biblioteques que (això sí) tothom conclou que són municipals, i m’he endut alguns renys considerables. Malgrat tot, em consta que, almenys en privat, els conflictes i confusions competencials existeixen.

Ho dic perquè la noticia que “la Generalitat delega parcialment a la Diputació de Barcelona la prestació del servei regional de suport a les biblioteques públiquesl” eleva el meu estat de confusió. Si fos un ciutadà de peu dels que han d’entendre les lleis abans de la seva publicació em preguntaria

  • Si el servei delegat és regional, perquè el té la Generalitat –una entitat nacional- i no una regió?
  • Si la delegació ho és d’un servei regional, perquè a la província i no a les vegueries o ales comarques, que són els ens territorials de coordinació administrativa dels municipis que la Generalitat ha creat?

Veig que la delegació mencionada, d’uns gens despreciables 3.900.000 €, es fa perquè “la Diputació de Barcelona facilitarà la consulta dels registres bibliogràfics i d’exemplars del catàleg de la xarxa de biblioteques municipals de la província de Barcelona mitjançant la incorporació d’aquestes dades al Catàleg nacional de Catalunya que impulsa el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació.” Em sembla un bon acord (per la Diputació de Barcelona), però, si les biblioteques són municipals, aquesta facilitació de la consulta no l’haurien de cobrar els municipis?

Arribats aquí i sense que hi tingui una relació absoluta no em resisteixo a explicar-vos que voltant per feina per aquests móns de Deu em vaig trobar amb una horeta lliure tot i estant prop d’una biblioteca pública. No era municipal, que era ‘publica del estado’, gestionada per la Gene..litat de Catalun.. (vegeu fotografia). Hi entro, m’hi passejo, m’he estic una estoneta i se’m fa tard. Com que el còmic que m’estava llegint (Pesadilla antes de navidad de Tim Burton) m’interessava, passo a voler-me’l endur en préstec amb el meu carnet de la biblioteca de Vic ja que “El Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i els ens locals han aprovat que, a partir de l'1 de desembre de 2009, serà suficient disposar d'un sol carnet de biblioteca per accedir a qualsevol centre del país.”

L’amable persona que em va atendre em va mirar amb cara desconcertada quan vaig insistir que aquell carnet servia. Vam posar-lo al lector de codis de barres en totes les posicions possibles, van buscar-me a la base de dades pels meus cognoms (amb partícules i sense) per acabar-me oferint –amablement- que em fes un carnet d’aquella biblioteca.

p.d. Ningú no té Pesadilla antes de navidad de Tim Burton per deixar-me?

5 comentaris:

Carme Fenoll ha dit...

Mirant a l'Aladí he vist que hi ha més de 100 biblioteques que tenen aquest còmic (inclosa la biblioteca de Vic) i mirant a l'Argus el tenen 19 biblioteques. Si resolem els problemes:

a)hauries d'haver passat cinc (o deu) minuts mirant 2 catàlegs diferents per saber a quines biblioteques el pots trobar,
b)la persona t'hauria d'haver validat el carnet en un minut si hagués tingut la informació pertinent,
c)la cara de la professional que hauria atès el retorn del document per tramitar-lo a la biblioteca d'orígen, hauria estat un poema.

Aleshores, les qüestions administratives serien més clares i tots els professionals ens assabentaríem de les implicacions dels canvis de forma eficient i els usuaris sabrien que si no tenen els còmics que busquen, els pressupostos de l'any vinent els permetran obtenir-lo. I és en aquest darrer punt, en el dels pressupostos, que vingui el color que vingui, i arribin de dalt o de baix, sí que em fa tenir malsons.

Lluís Anglada ha dit...

jo em tinc molt repassada la secció de còmics de la biblioteca de Vic (municipal suportada regionalment tant per la DiBa com per la Gene, els dos actuant de forma coordinada i agermanada) i et puc ben assegurar que no el tinc vist.

demà ho repasso de nou, a veure si me l'han posat a la secció de manga

Carme Fenoll ha dit...

Lluís, potser no és el document que busques. Jo he trobat aquest:
http://sinera.diba.cat/search~S171*cat?/Xtim+burton+pesadilla&searchscope=171&SORT=R/Xtim+burton+pesadilla&searchscope=171&SORT=R&SUBKEY=tim%20burton%20pesadilla/1%2C9%2C9%2CB/frameset&FF=Xtim+burton+pesadilla&searchscope=171&SORT=R&9%2C9%2C

Bon cap de setmana!

Lluís Anglada ha dit...

gràcies gràcies

i a vic el tenen (i està disponible)

visquin les biblioteques, les bibliotecàries i els catàlegs informatitzats

Teresa Grau Ros ha dit...

Gràcies a les biblioteques de tot tipus, a les persones que hi treballen, a les TIC i a la cooperació.